Terug naar de homepagina
Een essentiële benadering: Een gesprek met je tandarts of mondhygiënist - Thumbnail

Een essentiële benadering: Een gesprek met je tandarts of mondhygiënist

Wanneer je bij de tandarts in de stoel ligt en de tandarts of mondhygiënist de stoel omhoog brengt om een praatje met je te maken, kan dat soms zorgen baren. Of toch niet? Uiteindelijk gaat het om jouw gezondheid, wat positief is, ook al leidt een dergelijk gesprek meestal tot advies voor een behandeling en/of verandering in levensstijl. Wat maakt een gesprek echt waardevol? Dr. Wanda de Kanter en Dr. Pauline Dekker, beiden longarts, hebben onderzocht hoe de communicatie tussen zorgverlener en patiënt verbeterd kan worden. Hoe kan een zorgverlener advies op een goede manier overbrengen zonder betuttelend, autoritair of vervelend over te komen op de patiënt? Als patiënt zit je tenslotte niet te wachten op een preek of verbod. Liever heb je een gelijkwaardig en respectvol gesprek. Het is ook belangrijk om kritisch te kijken naar de relatie met je zorgverleners. Hoe wil jij behandeld worden door de dokter, mondhygiënist of tandarts? Wanda de Kanter en Pauline Dekker hebben een video opgenomen in een tandartspraktijk voor tandartsen en mondhygiënisten, waarin ze een rollenspel opvoeren. Ze tonen twee verschillende gesprekken: de eerste laat zien hoe het vooral niet moet (met een vleugje humor!) en de tweede toont een behulpzaam gesprek dat wel werkt. Ze demonstreren een wetenschappelijk bewezen methode waarop een zorgverlener de patiënt kan begeleiden richting gezonder gedrag zonder betweterig of belerend te zijn. Het onderwerp van het gesprek is stoppen met roken. Dit is ook interessant voor jou als patiënt! De video kun je hier vinden.